Glutenfri Focaccia Genovese

En liten plåt

Perfekt till soppa

Jäsning, ca 70 min


Glutenfri Focaccia Genovese

En smaskigt italienskt glutenfri focaccia med olivolja. Riktigt saftig och läckert bröd med matigare karaktär. Välj en fin olivolja för bästa smak tycker vi. Passar perfekt som tilltugg till trevliga middagar med goda vänners sällskap.

Tips för glutenfri bakning

www.psyllium.se har vi samlat massor av bra tips för glutenfri bakning som du kan applicera i detta recept på glutenfria frallor. Ett hett tips är följande:

Knåda, knåda och knåda
En glutenfri deg kräver arbete, mer än en vanlig. Och helst med maskin. Degen behöver få luft för att kunna få volym och då behövs det tid för att få in luft helt enkelt. Ca 10 min brukar räcka.

Glutenfria mjölsorter

Majsstärkelse
Skillnaden på majsmjöl och majsstärkelse är på vilka delar mjölet görs. Majsstärkele görs på den inre kärnan och innehåller inga fibrer. Majsmjöl har en högre andel fibrer då det görs på fler delar av majskornet. Majsstärkelse fungerar bra som förtjockningsmedel och används ofta i bröd, såser och krämer. Billigt och används i många glutenfria recept.

Durramjöl
Vi på Lindroos gillar durra så mycket att vi till och med har ett ekologiskt durramjöl i sortimentet. Ett otroligt mjöl med hög kvalité som du kommer märka stor skillnad på mot många andra durramjöl. Durra har sitt ursprung från Afrika och ingår i många brödrecept med grova mjöl. Innehåller mycket näring o form av mineraler och fibrer.

Rismjöl
Är som majsmjöl ett basmjöl med neutral smak och funkar som utfyllnad. Går att använda i både bröd och bakverk. Innehåller inte så mycket fibrer så det brukar påverka blodsockret ganska snabbt vilket du som är diabetiker bör hålla ett extra öga på. I välsorterade butiker finns det fullkornsrismjöl, då är mjölet malet på hela riskornet, med skal och allting kvar.

Viktomvandlare

Fler och fler recept börjar skrivas i gram istället för i måttenheter som dl, msk osv. Detta gör receptet mer exakt och leder oftast till ett bättre glutenfritt resultat varje gång. Så vi rekommenderar varmt att införskaffa en köksvåg så kan du enkelt börja mäta dina ingredienser istället.

Bovetemjöl                         1 dl = 60 g
Majsstärkelse                     1 dl = 55 g
Durramjöl                           1 dl = 80 g
Rismjöl                               1 dl = 80 g
SoftBake                            1 msk = 6,9 g
Premium psyllium              1 msk = 9,9 g

För fler mått och enheter finns här två bra länkar att följa:
Recepten.se
Livsmedelsinfo.nu

SoftBake

Under våren 2022 släpper Lindroos en helt ny produkt vid namn SoftBake. Det innehåller 93% kostfiber och bidrar med volym och fluffighet till ditt glutenfria bröd som aldrig förr. Enligt flera receptskrivare kommer detta revolutionera glutenfri bakning framöver.
Till ett redan befintligt recept kan man lätt addera SoftBake enligt att följa denna enkla regel.
Räkna ut totala mängden ingredienser i vikt, exempel 1000 g.
Räkna ut 1% av den totala vikten, i vårt exempel blir det 1% av 1000 = 10 g.

Addera därefter 10 g SoftBake tillsammans med det glutenfria mjölet innan du rör i det i vätska. Med tidens gång kan denna mängd behöva justeras upp eller ner men denna regel är en bra utgångspunkt.

Glutenfri Focaccia Genovese

Glutenfri Focaccia Genovese

Himmelskt god glutenfri focaccia av Marta del Anna. Receptet är till en liten plåt och går utmärkt att frysa in.
Inga röster ännu
Förberedelser 15 minuter
Tillagningstid 15 minuter
Jäsning 1 t 10 minuter
Total tid 1 t 40 minuter
Måltid Bröd
Portioner 1 liten plåt

Ingredienser
  

Instruktioner
 

  • Blanda majsstärkelse, rismjöl, durramjöl, bovetemjöl, xantangummi och psyllium väl i en stor bunke.
  • Smula ned jästen i 37 grader varmt vatten. Häll sedan i sirapen och rör om väl. Häll sedan detta över mjölblandningen och rör med en stor sked ordentligt. Ha inte i salt i detta skedet då detta förstör jäsprocessen. 
  • Blanda samman 20 g olivolja med 12 g salt. När väl mjölen och vätskan är sammanblandade ordentligt häller häller du i oljeblandningen och rör runt med ordentligt. Först med sked och sedan arbetar du in det med händerna.
  • Täck med plastfolie och låt jäsa ca 30-40 min till dubbla volymen.
  • Olja en ugnsform eller plåt med oliv olja. Tryck ut degen och låt sedan jäsa ytterligare 30-40 min.
  • Gör hål med fingerspetsar. Toppa med rosmarin och flingsalt. Blanda 1 msk olivolja med 2 msk vatten och häll över foccacian.
  • Grädda i mitten av ugnen på 250 C i 15 min, sedan sänk värmen till 230 grader och baka ytterligare 15 min.

Anteckning

Recept av @martaglutenfri.
Keyword focaccia, glutenfrit
Tried this recipe?Let us know how it was!