Frågor och svar om psyllium

Lindroos Premium Psyllium finns nu hos din Ica butik. Be din butik beställa hem om den ännu inte finns hos din lokala butik.

Lindroos Premium Psyllium är det självklara valet när du vill baka glutenfritt. Det innehåller gelébildande fibrer som ersätter glutens egenskaper när du ska baka och gör så att du kan utesluta gluten ur din bakning och matlagning. På den här sidan finns all hjälp du behöver för att  baka både glutenfritt och gott på samma gång.

10 snabba om psyllium

Ersätter gluten vid bakning

Består av pulveriserat psylliumfröskal

85 % kostfibrer

Används tillsammans med glutenfritt mjöl

Binder vätska

Stabiliserar degen

Gör brödet mindre smuligt

Bakning enligt LCHF

Fri från kolhydrater

Finns hos din Ica butik

Så mycket bättre med psyllium

Smular degen sönder eller sätter sig bullen som ett klister i munnen när du har bakat färdigt? Psyllium har hjälp människor att förbättra sin glutenfria bakning i över tjugo år, så testa du också. Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har psyllium förmågan att suga upp vätska och svälla. Det skapar en geléartad konsistens som binder samman degen och bidrar till en mer ”normal” konsistens vilket gör den mer lättarbetad och är därför en så bra ersättare när du vill utesluta gluten ur din bakning. Degen kladdar mindre och blir, framför allt, kavlingsbar.

Ersätter gluten vid bakning

Binder vätska

Ger bättre konsistens

Kladdar mindre

Rik på fibrer

Dessutom är psyllium helt smak- och luktfri och syns inte heller i det färdigbakade brödet. På så vis fungerar det även utmärkt till bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex.

Här hittar du massor av recept!

glutenfria kanelbullar

Hur ska jag använda psyllium?

Ett glutenfritt recept är känsligare att experimentera med då måtten är mer noggranna för att få ihop helheten med bas, stärkelse och stabilisering. Därför rekommenderar vi alltid att följa receptet du fått. Vanligtvis brukar det vara mellan 1-2 msk till en sats bröd. Viktigt att komma ihåg är att psyllium inte används istället för tex vetemjöl utan används tillsammans med ett glutenfritt mjöl eller glutenfri mjölmix. Ett bra recept bör också ha vätska i sig då psylliumskalen suger åt sig mycket vätska för ett bra resultat.

Ersätter inte vetemjöl

Glöm inte vätskan!

Låt brödet stå och vila när du bakat klart

Premium psyllium gör sig ännu bättre tillsammans med Xantangummi

Tålamod! Det tar tid att bli riktigt bra på att baka glutenfritt

Man kan lugnt säga att utvecklingen av glutenfria recept har exploderat. Om du testar att googla det du är ute efter så garanterar vi att du kommer hitta massor av bra recept. Idag finns det en uppsjö av receptböcker i butikerna och på nätet kan du hitta mängder av bloggar med glutenfria recept. Med detta har kunskapen om hur du med celiaki ska kunna baka blivit ännu bättre. På denna sida finns lite enkla tips på hur du kan lyckas med din egen glutenfria bakning, glutenfria tips.

glutenfritt bröd med psyllium

Q&A om psyllium

Hur mycket psyllium ska jag använda?

Först och främst rekommenderar vi att du följer ett färdigt recept och inte experimenterar med mängden. Men vanligtvis brukar det vara 1-2 msk för ett vanligt formbröd. Förmodligen lite mer om du bakar ett LCHF-bröd.

Vad är det för skillnad på pulveriserat psyllium och psyllium med hela skal?

Råvaran är densamma, psylliumfröskal, i båda produkterna och därför är det ingen stor skillnad egentligen. Skillnaden är att pulveriserat psyllium används med fördel i glutenfri bakning medans hela skal används framförallt som ett kosttillskott för magen. Gemensamt är båda produkterna bra för magen eftersom det är bra fibrer som din mage kommer tycka om. Du kan alltså använda psylliumfröskal som ett dagligt fibertillskott. När man bakar är det mer fördelaktigt med pulveriserade psyllliumfröskal så att det inte blir för stora klumpar i degen.

Är det någon skillnad på psyllium, pofiber och fibrex?

Psyllium görs på pulveriserade psylliumfröskal och innehåller 85 % fibrer, inga kolhydrater och har i princip exakt samma egenskaper som gluten har vi vanlig bakning.

Pofiber kommer från torkade fibrer från potatis. Det innehåller 65 % fibrer och är fri frän stärkelse och används ofta som ett glutenfritt ströbröd.

Fibrex kommer från sockerbetor. Används för att öka hållbarheten och göra brödet saftigare. Lite grövre än både psyllium och pofiber.

Det finns även flera olika varumärken av psyllium under olika namn. Dessa kan skilja sig åt i kvalité. Främst på renlighetsgrad och om det är pulveriserade psylliumskal eller hela.

Vad heter psyllium på engelska?

Psylliumfröskal heter psylliumhusk på engelska och brukar gå under det namnet utomlands.

Kan jag ersätta psyllium med något annat?

Inte rakt av. Det finns flera produkter som ersätter gluten vid bakning men alla är unika. Använder du tex Xantangummi istället behövs det en mindre mängd. Vi rekommenderar alltid att följa receptet, men det kan givetvis gå att testa själv om man har en annan liknande produkt hemma som liknar psyllium.

Jag hittar inte psyllium på ICA eller Coop?

Premium psyllium finns tillgängligt på alla ICA butiker i Sverige. Än så länge finns den inte på Coop men förhoppningsvis snart.

Vad är premium psyllium gjort av?

Premium Psyllium är gjort av pulveriserat psylliumfröskal som du kan ersätta gluten med vid bakning. Pulvret suger åt sig vätska och sväller och får liknande egenskaper som gluten har vid bakning.

Kan psyllium orsaka en allergireaktion?

DeDet har rapporterats om enstaka fall sedan vi började med psyllium för mer än tjugo år sedan så risken är extremt liten men man ska givetvis aldrig säga aldrig.

Är psyllium nyttigt?

Psylliumfröskal är 100 % naturligt och kommer direkt från naturen och innehåller därför inga tillsatser och är inte heller farligt för kroppen på något sätt. Tvärtom har det en rad hälsofördelar utöver sina egenskaper vid glutenfri bakning.

Bidrar till en normal matsmältning.

Bidrar till en normal tarmfunktion.

Hjälper till att jämna ut blodsockret.

glutenfritt bröd i korg

Varför misslyckas jag med min glutenfria bakning?

Det är en av de vanligaste frågorna vi får till oss och som är ganska svår då det finns så många olika saker att ta hänsyn till när du bakar glutenfritt. Här har vi listat några av de vanligaste orsakerna.

Du har för lite vätska.

Du använder för mycket jäst i degen.

Byt inte ut mjölsorter mot varandra eller mjölmixer.

Det krävs träning, ibland blir det bara fel helt enkelt.

Ugnens temperatur kan spela roll, testa att höja eller sänka temperaturen för att hitta rätt.

Andra användningsområden

Premium Psyllium för mage och tarm

Premium psyllium består  av mycket fibrer, närmare bestämt 85% kostfiber som är en viktig del av vår dagliga kost. Därför kan det även användas som ett dagligt kosttillskott av fibrer för att din mage ska må bra. Psylliumfröskal bidrar till en normal matsmältning och normal tarmfunktion. Psylliumfröskalen suger åt sig vätska upp till 40 gånger sin egen vikt och fungerar som ett mjukt och lent smörjmedel. Fibrerna ger även en ökad mättnadskänsla i och med att de sväller i magen vilket kan vara fördelaktig för dig som vill gå ner i vikt. Blanda det i ett glas juice, häll på gröten, strö det på kvargen eller rör ner i en härlig smoothie med bär för dagligt intag av kostfiber.

Hård och lös mage

Fibertillskott

Förstoppning

Bättre matsmältning

Bättre tarmfunktion

Dosering vid användning av psyllium för din mage: 1 tsk à 3 g ger 2,5 g fibrer. Viktigt med minst 2 dl vätska till varje dosering.

LCHF

Vidare innehåller psyllium inte några kolhydrater vilket gör det perfekt om du äter en LCHF baserad kost. Då kan du använda psyllium i bakning och matlagning utan att oroa dig över att du får i dig för mycket kolhydrater samtidigt som du har en väldigt bra källa till fibrer.

Utan ägg

Du kan även använda det som ersättning för ägg i vissa recept. Kontakta oss så skickar vi receptblad med äggfria recept.

glutenfritt bröd med psyllium

Läs mer om celiaki och glutenintolerans här.

Näringsdeklaration per 100 g:
EnergikJ 730 / 173 kcal
Fett0,6 g
- varav mättade fettsyror0,1 g
Kolhydrater0 g
- varav sockerarter0 g
Fiber 85 g
Protein1,5 g
Salt0,20 g